Zitat von Mark
Ich möchte mal was zum nachdenken niederschreiben, die Zeilen bringen mich dann doch dazu. Ich kann mich an eine Zeit erinnern, da war der Markt für Videospielkonsolen durch Firmen wie Sega oder Nintendo absolut dominiert. Als Sony ankündigte sie werden mit der Playstation in den Markt einsteigen, war der Grundtenor wie hier in den letzten Stunden "lass die mal lieber CD-Player bauen", die sollen mal lieber beim Walkman bleiben".
Heute ist Sony mit der Playstation 2 (die 3 steht ja demnächst an) neben Microsoft mit der XBoX (360) am Markt absolut dominant. Von Nintendo oder Sega spricht kein Mensch mehr. Und das ist nur eines von vielen Beispielen.
Hey Mark,
es gibt da auch ganz andere Beispiele, die belegen, daß Sony erfolglos versuchte, eigene, proprietäre Lösungen in den Markt zu drücken. Dazu möchte ich einmal meinen eMail-Freund Sol zitieren, den vielleicht ein paar andere aus dpreview kennen.
"Sony has an obvious history of innovation, but to the point of useless stubbornness that always hurts the consumer. I've been in and around the electronics industry for years, and Sony continues to come out on the short end of the innovation wars.
Just a few quickies:
'VHS tape vs Beta tape'. Guess which one was Sony? And of course it was the consumer got screwed on this little format war.
And the same format war is now just beginning with 'Blu-Ray DVD' vs 'HD-DVD'. Same as it did 5 years ago with 'DVD-Audo' vs 'SACD'. Again, you have Sony on one side, and everyone else on the other. The one difference here is that because Sony actually owns a number of entertainment outlets, such as Columbia/Tri-Star Pictures and Columbia/Sony records, they actually can force the hand on those players to use their proprietary formats. So, for example, if a consumer owns a DVD/CD player 'A' that plays 'DVD-Audio' he basically out of luck on trying to listen to E.G. 'Aerosmith', or 'Celine Dion' because they are signed under the Columbia label. And if you own a Sony player you can't listen to the artist that aren't on Sony's SACD band-wagon. Again, the consumer gets screwed.
And of course, let us not forget that 'just to be different' innovation, the 'Memory Stick'. Finally, 10 or whatever generations into the camera game, Sony said "OK, we'll let you use what everyone else considers 'normal' or the 'standard', the 'CF Card'". Well, thanks for finally showing up, Sony.
There's innovation that makes everyone else say, "Now that's a great idea that we need to think about". Examples: 'Auto-Focus', 'Anti-Shake'. That's Minolta!
And then there's 'innovation' that's designed to simply to lock a customer into your product only. Again, E.G. 'Memory Stick'. It's nothing ground-breaking there, it's just another way of saving data. But yet it's proprietary, so the consumer doesn't have choices."
Den gesamten Text seines Postings kann man hier lesen. Auch diese Überlegungen halte ich für nachdenkenswert, auch wenn sie mich eher betrüben und mich skeptisch machen.
Dat Ei